Zoeken
  • Remon Harmelwaard

9 maanden thuiswerken, werkgeluk of burn-out


Deze blog is geschreven voor degene die zijn geschrokken van het bericht dat thuiswerken waarschijnlijk aanhoudt tot einde van dit jaar. Tijdens de persconferentie van 6 mei is over een aantal onderwerpen meer duidelijkheid gekomen. Eén van die onderwerpen is het thuiswerken, waar veel werknemers op dit moment mee te maken hebben. De wachtrijen bij de milieustraten hebben laten zien dat in de eerste weken van het verplicht thuiswerken er een modus werd gevonden tussen het in elkaar laten overlopen van werk en privé. Werknemers hadden overdag tijd voor de kinderen en andere huishoudelijke activiteiten, maar in de avond werd de tijd ingehaald om toch die opdracht voor het werk op tijd af te hebben. Men hield rekening met een datum in de nabije toekomst, waarbij de maatregelen rondom thuiswerken zouden gaan veranderen. Nu weten we dat dit niet het geval is, rijst er een belangrijke vraag. Wat heeft het effect van langdurig thuiswerken op bijvoorbeeld de vitaliteit, productiviteit en betrokkenheid van werknemers, ook wel bekend als werkgeluk? Als ondernemer en mede-bedenker van de dteventbox vind ik dit onderwerp uitermate interessant. Uit een eerdere periode in mijn leven – waarin ik actief was in de ICT – heb ik zelf 15 jaar geleden kennisgemaakt met het fenomeen thuiswerken. Hierdoor heb ik geleerd om te gaan met een nieuwe manier van werken. Dit geldt niet voor de meeste medewerkers die nu thuiswerken. Diverse berichten vermelden dat thuiswerken zorgt voor ‘blurring’. Daarbij vervaagt de grens tussen privé en werk. Hierdoor kan geen psychologische afstand worden genomen van werk en verliest privé de functie van rust en herstel, aldus Jan Machek van Arboned. De oplossing zit in het stellen van grenzen door werkgever en werknemer. Zelf ben ik van mening dat alleen het stellen van het afbakenen van grenzen niet voldoende is. Het stimuleren van informele interactie binnen de werkomgeving is mijn inziens een belangrijke toevoeging en stap in de goede richting. Dit kan bijdragen aan werkgeluk en balans. Hiervoor moet wel tijd en geld beschikbaar gemaakt worden door de werkgever. Vanuit mijn beroepsdeformatie als ondernemer en organisator van zakelijke activiteiten, heb ik gekeken hoe wij een steentje kunnen bijdragen aan het stimuleren van de informele interactie bij werknemers en het werkgeluk.

De dteventbox is daar een afgeleide van. Deze box stelt werkgevers in staat om op een structurele manier bij te dragen aan een moment in de week, waar even niet wordt stilgestaan bij functionele of doelgerichte gesprekken. Het voelt alsof de werknemers elkaar weer even toevallig tegenkomen bij de koffiemachine. Het resultaat is een ontspannen moment met collega’s, waarbij de weegschaal tussen werk en privé meer in balans komt. Na 9 maanden thuiswerken geen depressieve werknemer, maar eentje die in balans is en vitaal. Deze oplossing past ook binnen de WKR-regeling, waardoor het financieel aantrekkelijk is voor een werkgever.

Wil je meer over mijn zienswijze en deze oplossing? Stuur mij een PB of ga naar https://www.dteventbox.nl/ Met ondernemende groet, Remon Harmelwaard

36 keer bekeken

Met dtevents volgen wij de RIVM-richtlijnen.

©2020 dtevents | Lagendijk 3 | 1541 KA | Koog aan de Zaan | KVK 67943268 | 085-747 04 76

DTEvents-Favicon@3x.png