It’s beginning to look a lot….Het is nu hartje zomer en dan is dat gezellige gevoel van kerst nog heel ver weg. Waarom zou je dan nu al bezig zijn met je personeelskerstfeest? Uit ervaring weten we hoeveel tijd, energie, maar ook voorpret het geeft om een magisch bedrijfskerstfeest te organiseren. Voordat je tijd hebt om erover na te denken, zijn jouw ideale locatie en andere kerstsfeermakers al geboekt. Wij helpen graag alvast met wat inspiratie voor jouw bedrijfskerstfeest en hoe je daar nu laagdrempelig mee begint.
Echt zo vroeg beginnen?
December is traditioneel gezien dé feestmaand, en dat betekent dat iedereen eerder in het jaar tegelijkertijd op zoek is naar de leukste locaties, de lekkerste catering en tofste entertainment. Wacht je dus te lang, dan loop je het risico dat de opties beperkt zijn, of dat je moet inleveren op kwaliteit of sfeer. Bovendien loont vroeg boeken op diverse manieren, waardoor je tijd en geld kunt besparen. Als je de andere bedrijven voor bent, dan kom je niet in het duurdere circuit terecht. In september wil iedereen jouw ideale locatie. Dus als je nu al begint, heb je waarschijnlijk jouw ideale locatie al snel bemachtigt. Verder geeft het rust en ruimte als je meer tijd hebt om jouw team te verrassen met een pas écht magisch kerstfeest. Het is immers een feit dat rust ruimte geeft voor inspiratie.
3 tips & tricks om van kerststress naar kerstsucces te gaan
Kerst moet wat ons betreft iets zijn waar je naar uitkijkt en dan mag de stress de kerstsfeer niet in de weg staan. Hieronder geven we je graag een aantal tips en tricks voor een tijdige organisatie van jullie bedrijfs(kerst)feest.
1. Het begint met een planning
Het organiseren van een evenement begint altijd met een planning. Als eerste is het belangrijk om een datum vast te stellen. Dan kan niemand eromheen. Schrijf daarna alle taken uit en verdeel ze over de maanden tot het kerstfeest. Het stellen van een budget en het kiezen van de locatie moet natuurlijk eerst. Verdeel vervolgens alle taken over jouw team. Het is belangrijk dat je kijkt naar wie waar goed in is of wie een bepaalde taak wel op zich wilt nemen. Een hele handige planningstool is bijvoorbeeld Asana of Trello. Of gebruik gewoon de Microsoft Planner.
Vergeet hierbij niet om maandelijks bij elkaar te komen. Binnen slechts 15 minuten tot een half uur weet je de status van jullie project en kan je met meer rust verder met de organisatie van jullie personeels- of ander bedrijfskerstfeest.
2. Doe het samen
Kerst geeft een warm gevoel van samenzijn. Ook in de periode voor het bedrijfskerstfeest kan je hier al mee beginnen. Door je team vroegtijdig te betrekken bij de voorbereidingen van je kerstfeest, ontstaat er meer ideeën waarmee jij verder kunt. Als je zelf even geen ideeën meer hebt, dan heeft een collega dat waarschijnlijk wel. Zo kom je sneller tot een concept voor jullie ideale kerstfeest, waar iedereen zich op verheugt. Het gaat dus helemaal leven binnen de organisatie.
3. Denk verder dan een borrel, lampjes en een DJ
Wil je dat je kerstfeest écht blijft hangen? Denk dan nét even verder dan borrel, sfeervolle lampjes en een DJ. Kleine toevoegingen maken een groot verschil. Denk aan een toffe aftermovie om nog even na te genieten of een originele goodiebag als bedankje. Een mooi voorbeeld uit de praktijk is een spontane uitreiking van de “Best Dressed Award”. Of creëer een mini kerstmarkt met uniek entertainment. Denk aan stalletjes karikatuur tekenen en een cocktailworkshop.
Meer weten over ons kerstival of een ander bedrijfs(kerst)evenement? Neem contact op en ontdek de mogelijkheden.